P E R H A T I A N

As'kum. Terima Kasih kerana sudi masuk ke laman Blog nie. Semoga info-info yang aku post nie dapat memberi manfaat kepada korang semua. InsyaAllah.

Di sini. Aku nak memberi sedikit peluang pada sesiapa yang ingin membuat iklan. Mesti ramai yang berniaga. Tak kisah la sama ada kecil-kecilan atau besar-besaran. Sekurang-kurangnya ini adalah satu peluang korang untuk meningkatkan lagi perniagaan korang, Pe-pe hal. Just mesej at facebook aku. Pada yang lum jadi rakan facebook aku. Search "Emi Cicakizard" n "Add".

Friday 19 February 2010

::: Kaki Wayang :::

LEGION
Tayangan Umum : 21 Januari 2010
Bahasa : Inggeris
Klasifikasi : 18PL
Durasi : 1 jam 40 minit
Pengarah : Scott Stewart
Lakonan : Dennis Quaid, Kate Walsh, Lucas Black, Paul Bettany, Tyrese Gibson
Laman Web Rasmi : -
Sinopsis :
Legion bukanlah satu peperangan yang dimulakan sesama manusia ataupun makhluk asing, namun dijatuhkan ke atas manusia oleh Tuhan.

Kedengaran seperti tidak logik kerana seperti yang diketahui, tuhan itu maha pengasih dan tidak akan sesekali menzalimi hambaNya. Filem ini mengisahkan apabila Tuhan hilang kepercayaan kepada manusia, dia menurunkan 'kiamat' yang berupa wabak untuk menghapuskan seluruh umat manusia. Dan seperti biasa, pasti akan ada sekumpulan manusia yang boleh dijadikan harapan untuk meneruskan hidup biarpun bencana itu datang daripada Pencipta.

Di sini, malaikat yang diberi nama Micheal (Paul Bettany) berpaling tadah ke atas arahan Tuhannya dan berusaha membantu golongan manusia tersebut kerana baginya masih ada kejujuran dan kebaikan di dalam hati manusia.

AVATAR
Tayangan Umum : 17 Disember 2009
Bahasa : Inggeris
Klasifikasi : PG13
Durasi : 2 jam 43 minit
Pengarah : James Cameron
Lakonan : Michelle Rodriguez, Sam Worthington, Sigourney Weaver, Stephen Lang
Laman Web Rasmi : www.avatarmovie.com
Sinopsis :
Filem ini mengisahkan kerakusan manusia dalam mengejar kekayaan sehingga sanggup merosakkan keharmonian sebuah planet lain yang dinamakan, Pandora. Pandora adalah sebuah planet yang didiami oleh makhluk yang bergelar Na’vi, sejenis makhluk berwarna biru dan mempunyai ekor. Pandora merupakan planet yang sangat cantik dan unik, lagi-lagi apabila waktu malam kerana ianya bercahaya.

Disebabkan manusia tidak dapat hidup tanpa bantuan pernafasan di Pandora, maka mereka telah mencipta makhluk yang serupa seperti Na’vi yang dihasilkan daripada genetik manusia. Makhluk ini dikawal dengan menggunakan minda dan ianya dinamakan sebagai Avatar. Dengan adanya Avatar, manusia dapat mengkaji kehidupan di Pandora dan dapat mendekati makhluk Na’vi dengan lebih dekat lagi.

Jack Sully (Sam Worthington), seorang bekas tentera marin yang lumpuh telah mengambil alih tugas abangnya seorang saintis yang telah mati. Disebabkan genetik mereka sama jadi Jack dapat mengawal Avatar milik abangnya.

Misi awal Jack adalah untuk menjaga keselamatan saintis dalam mengumpul sampel-sampel hidupan di Pandora. Tetapi dalam misi tersebut beliau telah terpisah dan berjumpa dengan Neytiri (Zoe Saldana), seorang makhluk Na’vi.

Jack yang sudah dapat mengikuti gaya hidup Na’vi kemudiannya ditugaskan untuk mendapatkan maklumat risikan Na’vi disamping mendapatkan keyakinan mereka.

Dalam masa yang sama, pasukan tentera yang diketuai oleh Colonel Miles Quaritch (Stephen Lang) mula mengatur langkah untuk menyerang puak Na’vi kerana mereka enggan meninggalkan Hometree, sebuah pokok tempat puak Na’vi tinggal. Disebabkan Jack kini merupakan sebahagian daripada Na’vi, dia membelot dan berpakat dengan puak Na’vi untuk menentang pasukan tentera manusia.

ADNAN SEMPIT
Tayangan Umum : 14 Januari 2010
Bahasa : Bahasa Melayu
Klasifikasi : U
Pengarah : Ahmad Idham
lakonan : Shaheizy Sam, Intan Ladyana, Reanna, Cat Farish, Julia Hana.
Laman Web Rasmi : -
Syarikat Penerbit : MIG Production Sdn. Bhd.
Sinopsis :
ADNAN atau dipanggil sebagai Nan Sempit (Shaheizy Sam) adalah remaja berusia 27 tahun dan bekerja sebagai Mat Despatch (penghantar surat) di salah sebuah syarikat swasta. Biarpun bekerja sebagai penghantar surat tetapi Nan mempunyai impian untuk menawan hati gadis kaya iaitu bos, Nadia (Intan Ladyana) di tempat dia bekerja. Nasibnya baik apabila secara kebetulan Nadia yang tidak mempunyai kekasih kerana terlalu sibuk dengan kerjayanya berpakat dengan Nan untuk dijadikan kekasih kontraknya untuk menghadiri majlis ‘reunion’ dengan temannya. Perhubungan mereka berjalan dengan baik sehinggalah keduanya mempunyai perasaan cinta. Namun, Nan yang dianggap sebagai mat rempit kerana sering melepak dengan budak-budak motor masih tidak dapat membuang kelakuan sosialnya walaupun sudah didesak dengan Nadia. Akhirnya Nadia mengambil keputusan untuk memutuskan saja hubungan mereka. Nadia berjumpa dengan sahabat lamanya iaitu Jofri, namun Nadia tidak mengetahui yang Jofri ingin mengambil kesempatan terhadap Nadia untuk mencuri kertas kerja projek yang bernilai jutaan ringgit. Akhirnya, Nan yang dianggap sebagai mat rempit seperti sampah masyarakat yang menyelesaikan masalah mereka dengan tertangkapnya Jofri yang berniat jahat. Nan dan Nadia akhirnya kembali bersama.

No comments :