P E R H A T I A N

As'kum. Terima Kasih kerana sudi masuk ke laman Blog nie. Semoga info-info yang aku post nie dapat memberi manfaat kepada korang semua. InsyaAllah.

Di sini. Aku nak memberi sedikit peluang pada sesiapa yang ingin membuat iklan. Mesti ramai yang berniaga. Tak kisah la sama ada kecil-kecilan atau besar-besaran. Sekurang-kurangnya ini adalah satu peluang korang untuk meningkatkan lagi perniagaan korang, Pe-pe hal. Just mesej at facebook aku. Pada yang lum jadi rakan facebook aku. Search "Emi Cicakizard" n "Add".

Monday 17 June 2013

::: Stress :::

“En. Amir payment rumah memang tak boleh bayar ke? Elok cam ni la, en bg semula kunci rumah tu pada Bank @ doakan semoga peminjam itu mati, sebab Bank leh cover insurans dari hidup menyusahkan Bank kan, tq”

Pe perasaan korang kalu dapat mesej macam nie? Mesti marah punya kan. Aku dapat benda nie dari Akhar Sinar (Edisi Selangor & Kuala Lumpur). Bertarikh 16 Jun 2013, Ahad. Muka surat 48. Mamat yang dapat mesej nie Kontraktor. Dari Kuantan, Pahang. Punca nye mempunyai tunggakkan ngan pihak Bank tersebut lebih dari RM8 ribu. Alahai, tak perlu la anta mesej pada customer macam tue. Ko sita je la umah tersebut. Ikot je prosedur yang de. Settle sudah.

Aku bukan nak fokus sangat pada kes nie. Fokus utama aku, tekanan keje. Tak kira la dari sektor awan ke. Dari sektor swasta. Semua orang de hadapi masalah yang sama. Aku? Kalu aku cakap tak de. Tak logik la pulak kan. Sama je macam korang. Bab-bab macam nie. kita sendiri kena bijak hadapi nye. Selesaikan dengan cara profesional.

Bersukan dan beriadah. Otak pun nak kena releks. Asyik keje je. ne tak jadi tekanan. Bawa-bawa la diri tue p bersukan. P main bola ke. Badminton ke. Jog ke. Paling malas pun la. P ajak anak jiran sebelah rumah main guli. Kalu anak jiran anak dara. Ajak p tengok wayang la pe lagi. Salah satu cara gak nak ilang kan stress.

Cara terbaik adalah menjaga solat fardu lima waktu dan memperbanyakkan solat sunat. Daripada konteks Islam, dengan mendirikan solat fardu lima waktu dan dilengkapkan dengan amalan solat-solat sunat yang pelbagai, seseorang itu akan diberikan pertolongan oleh Allah SWT dalam sebarang kesukaran seperti mana firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat 153 maksudnya: "Wahai sekalian orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan dengan bersabar dan dengan (mengerjakan) sembahyang; kerana sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang yang sabar.'

7 Langkah Menangani Tekanan Kerja
  1. Bersikap Realistik Terhadap Pekerjaan Anda
  2. Rancang Kerja Anda
  3. Tingkatkan Kemahiran Penyelesaian Masalah
  4. Mempunyai Sikap Yang Betul
  5. Amalkan Komunikasi Berkesan Di Tempat Kerja
  6. Tingkatkan Sokongan Sosial Di Tempat Kerja
  7. Amalkan Cara Hidup Sihat


No comments :