P E R H A T I A N

As'kum. Terima Kasih kerana sudi masuk ke laman Blog nie. Semoga info-info yang aku post nie dapat memberi manfaat kepada korang semua. InsyaAllah.

Di sini. Aku nak memberi sedikit peluang pada sesiapa yang ingin membuat iklan. Mesti ramai yang berniaga. Tak kisah la sama ada kecil-kecilan atau besar-besaran. Sekurang-kurangnya ini adalah satu peluang korang untuk meningkatkan lagi perniagaan korang, Pe-pe hal. Just mesej at facebook aku. Pada yang lum jadi rakan facebook aku. Search "Emi Cicakizard" n "Add".

Monday 11 May 2009

::: Wayang Kulit :::

Apa itu Wayang Kulit?

Mengikut pendapat para penyelidik mengatakan bahawa perkataan wayang itu adalah berasal dari sebutan orang2 jawa yg bermaksud “bayang2 atau bayangan”, orang kelantan menyebut woye atau ghoye, tetapi dlm lughoh sebutan orang jawa,sebutan B itu disebut seperti bunyi W. Maka dari sebutan bayang itu jadilah dia sebutan wayang. Samalah dgn sebutan org melayu di selatan thai yg menggunakan huruf J da G, oleh kerana sebutan dlm bahasa thai tidak ada sebutan J dan G ini lalu di gantikan dgn sebutan Y dan K, seperti Jala = Yala, Sungai Golok = Sungai Kolok.

Ada juga yg menafsirka sebagai bayangan angan2 untuk menggambarkan pe’el perangai rupo ca’to orang terdahulu secara angan2. itu pasal bentuk wayang digambarkan dalam bermacam rupa, kalu jenih baik gak rupo supo menesio, kalu jenih jahat gak mulut luas la, gigi samo besa nga mato kapok, lidoh panje. semua ini dibuat mengikut imeginasi sahaja mugo tak besa tengok.

Sumber : lokanbertepuk.com

Baru-baru nie bertempat di ASWARA. Satu majlis Wayang Kulit de diadakan di sana. Sebenarnya adik aku terlibat dalam program nie (Apoi). Oleh disebabkan aku xjdi ikot bapak aku p ke Perlis. Aku p program adik aku nie (Mama n adi pun p gak). Bapak aku sempat la tengok adik aku 2 buat persembahan sebelum p ke Perlis ngan Pak Ngah, Mak Ngah n dua orang sepupu aku lagi (Linda n Tira - anta Tira. Dia dapat Matrikulasi. Taniah ek. He2).

Program nie adalah projek subjek adik aku untuk sem nie. Melibatkan otai2 wayang kulit n Dikir Barat ASWARA. Korang kenai En. Kamarul yang selalu main dikir barat dalam tv tue? Kenai x? Ala, dalam program "Nasi Lemak Kopi O" MHI, TV3. Kalu nak tau sangat. Korang cam la muka dia dalam gambar 2. Orait. He2. Dia 2 member bapak aku dan juga lecture adik aku. Dia nie kira hebat gak la dalam arena2 wayang kulit n dikir barat nie. Selama nie, aku just penah main dikir barat je. Masa tengok persembahan 2, terasa gila nak join main wayang kulit. He2.

Program 2 xhbis aku tengok. Dalam kul 11 aku dah blah coz de hal lain. Tapi xpe. sekurang2 nya aku dapat tengok secara live mcam ne wayang kulit dimainkan. Best gak la. He2.

Sapa dalam gambar 2 : Gambar no 2. - Aku n adik aku (Apoi), Gambar no. 3 - En. Kamarul (Lecture adik aku) n dah tentu gambar no. 4 tue aku. Ha2.

More Picture >>>

No comments :